Succe för Ikeas nya kampanjprodukt: ”Svårt att väcka tonåring”

Ikea Sverige har döpt några utvalda produkter till de vanligaste sökningarna av relationsproblem. De har nu släppt en engelsk version av samma koncept och det har blivit något av en dundersucce!

IKEA Sverige har under en längre tid arbetat med en kampanj som fokuserar på att vara nära människors vardag. De kallar kampanjen ”Där livet händer”. Den har ni säkert sett mycket av på TV. För er som har missat den:

Ikea kör nu en sökmotorskampanj i samma tema men med ett väldigt humoristiskt inslag. Ikea döper möbler efter populära Googlesökningar. ”Min sambo snarkar”, ”hon vill inte kramas” och ”min son spelar för mycket”. För den en som till exempel googlar ”Svårt att väcka tonåring” blir erbjuden en borrmaskin med samma namn. Dock hittar man produkterna på en hemsida med identiskt utseende men en annan domän, troligtvis för att inte störa deras ordinarie försäljning! Klickar man på Köpknappen så hamnar man på Ikeas ordinarie sida för borrmaskinen (med mycket tråkigare copy!). . Projektet är utvecklat tillsammans med byrån Åkestam Holst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Detta är något sökordsoptimeraren Magnus Bråth anser vara ett felsteg.
”Tänk om de skulle tagit med någon som kan något om SEO” skriver han i sin SEO-blogg.
Han menar på att de ha kunnat åstadkommit bättre resultat än de placeringar de hamnar på idag då de faktiskt sitter på en av världens starkaste sidor.

Jag gillar kampanjen och misstänker att vi kommer se mer kapade sökordsfavoriter i framtiden! Frågan är bara vad Google tycker om detta…